Az internetes környezet tág teret biztosít az eladó és a vásárló együttműködésére: az áru vagy a vásárló felkutatása, az eladó és a vásárló közötti kommunikáció, elektronikus fizetés lebonyolítása stb.

Napjainkban a termékek egyre nagyobb részét érdemesebb lesz webáruházakban megvásárolni, mivel ezek bizonyos előnyökkel járnak mind az eladók, mind a vevők számára:

Előnyök a vásárlói oldalon:

  • időtakarékos termékkeresés, melynek alapja, hogy a nap 24 órájában hozzáférhetők az információk;
  • nagyobb áruválaszték;
  • számos soft-áru nem is szerezhető be máshol, csak webáruházakban, ami egyúttal azt is jelenti, hogy internetes fizetés esetén azonnal megkapjuk az árut;
  • a világ bármely országából beszerezhetjük a kívánt terméket; a szükséges felszereltség választható (megrendelés szerinti összeállítás);
  • a vevő kiválaszthatja a megfelelő konfigurációt (a felkínált készletből), és megtudhatja, mennyibe fog kerülni;
  • lehetőség van olyan termékek megrendelésére, amelyeknek még csak most készítik elő a forgalombahozatalát;
  • lehetőség van több gyártó árainak az összehasonlítására.


Előnyök az eladói oldalon:

  • lehetőség van a készletek rugalmasabb tervezésére (a vevő megrendelései előre befutnak), valamint a konjunktúraciklus jobb nyomon követésére;
  • csökkenthetők a helyiségbérlés, a reklám és a rendelésfeladás költségei;
  • az internetfelhasználók révén bővíthető a kereskedés hatóköre;
  • önálló képviselet az Interneten;
  • a közvetítők számának csökkentése.

 

Az elektronikus kereskedelem nem csupán a vásárlás-eladás műveleteit foglalja magába, hanem biztosítja egy olyan zárt láncolat létrehozását (ld. az ábrát), amelyben bennfoglaltatnak a termék iránti kereslet felkeltésének elemei, a terjesztés, valamint az értékesítést követő szolgáltatások és a partnerek közötti együttműködés automatizálása.

Az idő megmutatta, hogy a hagyományos boltoknak továbbra is számos előnyük van. A helyzetet ahhoz az óriási fellendüléshez lehet hasonlítani, amely az első vasúthálózat megnyitását követte. Számos társaság tönkre ment azok közül, amelyek úgy vélték, hogy a vasút egykettőre kiszorítja a többi közlekedés eszközt, ami azonban egyáltalán nem azt jelentette, hogy a vasúti szállítás ötlete életképtelen lett volna. A hasonlóság abban áll, hogy kezdetben sok nagyszerű műszaki találmányt idealizálnak és minden baj ellen hatásos csodaszernek kiáltanak ki. Az Internet igen hatékony eszköze a termékpromóciónak, a logisztikai rendszer kiépítésének, a megrendelés-teljesítés folyamatos nyomonkövetésének. Ugyanakkor az az állítás, miszerint egy weblap pótolhatja a boltot, ahol az árut megnézhetjük, megtapinthatjuk, felpróbálhatjuk, egyszerűen nem állja meg a helyét. Nyilvánvaló azonban, hogy ma már létezik egy igen széles köre az olyan standard termékeknek, melyek nem szorulnak kipróbálásra és amelyeket könnyebb a Hálón beszerezni. Például, ha CD-ROM-ot vagy könyvet szeretnének vásárolni, általában elég belehallgatni vagy belenézni, amit szintén megtehetnek online. Az elektronikus áruházakban beszerezhető áruk választéka fokozatosan bővül, s e termékek között mind gyakrabban találhatók számítógépek, háztartási készülékek, bútorok stb. Kétségtelen az is, hogy ezen áruk köre bővülni fog.